Genesis P-Orridge писал: "...The 4 members of Throbbing Gristle wanted to investigate to what extent you could mutate and collage sound, present complex non entertaining noises to a popular culture situation and convince and convert. We wanted to re-invest Rock music with content, motivation and risk. Our records were documents of attitudes and experiences and observations by us and other determinedly individual outsiders. Fashion was an enemy, style irrelevant."
То есть, основная идея не в мрачности, а в экстремальном развитии и "мутации" того, что заложено в "рок-музыке" и освобождение от ее якобы стилистических, а на самом деле коммерческих рамок. Когда я впервые послушал TG и Clock DVA, то ощущение было именно такое - прорыва в новое музыкальное пространство. О какой-то мрачности я не думал, мне не кажется, что у TG какая-то особенно мрачная музыка. Даже какой-нибудь Dead Can Dance мрачнее.
Термин "Industrial" объясняется дальше в том же тексте: "...Big records companies produce records like cars; we are connected to a contemporary social situation, not a blues orientated past style; we work hard for what we want, we are industrious; we parody and challenge large industrial companies and their debasing ethics and depersonalisation; we work in an old factory; industrial labour is slavery, destructive, a redundant institution, so we call it the Death Factory. Music From The Death Factory, from the world, from life."
Отсюда и пошло "Industrial music for industrial people". Типа, не музыка такая - жизнь такая.
А на что целятся исполнители PE, Death Industrial, Harsh Noise? И, зачем это слушают?)